«Καμπανάκι» κινδύνου χτυπά για τους εργαζόμενους αλλά και τα ίδια τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Οι πληροφορίες που θέλουν τη σχεδιαζόμενη αντικατάσταση των μόνιμων εκπαιδευτικών που υπηρετούν στα 58 Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας με ωρομίσθιους έχουν προκαλέσει ήδη την αντίδραση του εκπαιδευτικού κόσμου. Μέχρι στιγμής οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται στα ΣΔΕ στην πλειοψηφία τους αποσπώνται κάθε χρόνο από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Σε ανακοίνωσή της η Γ’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, κάνει λόγο για «εν κρυπτώ διάλυση ενός σημαντικού θεσμού» από κύκλους του Υπουργείου Παιδείας, επισημαίνοντας την αιφνιδιαστική, όπως τη χαρακτηρίζει, σημερινή επαναπροκήρυξη όλων των θέσεων των Διευθυντών των ΣΔΕ και την υποχρέωση της υποβολής νέων αιτήσεων με ασφυκτική καταληκτική προθεσμία τις 7 Ιουλίου.
Επιπρόσθετες ανησυχίες έχουν προκαλέσει οι πληροφορίες που θέλουν αλλαγή του εκπαιδευτικού προγράμματος προς μία πιο εντατική και λιγότερο δημιουργική κατεύθυνση, όπως για παράδειγμα η συρρίκνωση της ευέλικτης ζώνης των εργαστηρίων και των σχεδίων δράσης σε ένα μόνο τρίωρο με τη συμμετοχή ενός μόνο εκπαιδευτή. Υπάρχουν επιπλέον φόβοι για σημαντική υποβάθμιση του ρόλου των συμβουλευτικών υπηρεσιών των ΣΔΕ - παρά το γεγονός ότι είναι εξαιρετικά σημαντικές για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες – καθώς περιορίζεται ο ρόλος των συμβούλων. Μετατρέπονται σε καθηγητές ενώ αλλάζει και η εργασιακή τους σχέση καθώς γίνονται ωρομίσθιοι.
Τη φετινή χρονιά τα ΣΔΕ βρέθηκαν σε ιδιαίτερα δυσχερή θέση καθώς μέχρι σχεδόν τα μέσα της σχολικής περιόδου υπολειτουργούσαν χωρίς το απαιτούμενο προσωπικό. Τα περισσότερα από αυτά λειτουργούσαν με λίγους αποσπασμένους εκπαιδευτικούς ενώ το πρόβλημα οξύνθηκε με τις καθυστερήσεις στην πρόσληψη προσωπικού εκπαιδευτικού και διοικητικού. Αντίστοιχα προβλήματα παρατηρήθηκαν επίσης στα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΚΕΕ) και τις σχολές γονέων.
Tα 58 Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) είναι ένας θεσμός που ξεκίνησε τη λειτουργία του το 1998. Είναι διαδεδομένος σε ολόκληρη την Ευρώπη κι επιτελεί πραγματικό κοινωνικό έργο απασχολώντας ειδικά καταρτισμένους εκπαιδευτικούς με αυξημένα τυπικά προσόντα. Σε αυτά φοιτούν ενήλικες που έχουν εγκαταλείψει την υποχρεωτική εκπαίδευση και στους οποίους τα σχολεία παρέχουν, μετά από διετή κύκλο σπουδών, τίτλο ισότιμο με το απολυτήριο Γυμνασίου.
Οι εκπαιδευόμενοι στην πλειοψηφία τους ανήκουν στις πιο ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και τα φτωχότερα οικονομικά στρώματα. Άνεργοι, προστάτες μονογονεϊκών οικογενειών, Ρομά, άτομα που ανήκουν σε θρησκευτικές μειονότητες, φυλακισμένοι – τα σχολεία των φυλακών ανήκουν σε αυτή την κατηγορία - έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση που δικαιούνται και την οποία για κοινωνικούς λόγους στερήθηκαν.
Ο θεσμός των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας επιτελεί διπλό ρόλο καθώς εκτός από την ολοκλήρωση της βασικής εκπαίδευση βοηθούν τους εκπαιδευόμενους να αποκτήσουν τα απαραίτητα προσόντα ώστε να προσαρμοστούν στη σύγχρονη αγορά εργασίας. Εφαρμόστηκε στα πλαίσια της καταπολέμησης του κοινωνικού αποκλεισμού των ενηλίκων με ειδικά προγράμματα ταχύρρυθμης δημοτικής και γυμνασιακής εκπαίδευσης ενώ ο τίτλος επιτρέπει την εγγραφή στο Ενιαίο Λύκειο, στα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια και στα μεταγυμνασιακά ΙΕΚ καθώς και την παρακολούθηση ορισμένων προγραμμάτων επαγγελματικής κατάρτισης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου